
Mascom Cup tradičně hostem ME v Přerově
Od pátku 23.8.2019 se začaly do Přerovské rokle sjíždět autokrosové speciály na další závod mistrovství Evropy. Přestože kartcrossovy zatím do evropského šampionátu nepatří, zapojili se i jejich jezdci a majitelé do hemžení v přerovském depu. Mascom Cup se již několik let jezdí jako vložený závod, a nejinak tomu bylo i v letošním roce.
Oproti původně přihlášeným se na startu neobjevil Honza Kuneš. Ten chtěl využít přerovský závod jako přípravu na závod v italské Maggioře, ale po zrušení účasti na tomto závodě nepřijel ani do Přerova. Z rodinných důvodů se nakonec omluvil i Michal Pihávek, který ale vyslal do Přerova kolegu z týmu, známého bojovníka o poslední místo, Zdeňka Havláta. Z tradičních jezdců se neobjevil Michal Benda a Jakub Mrvka, kteří pozvolna zakládají tradici neúčastí v poháru. Chyběl i Jarda Hanzlík a Vašek Cais. Zato se už v plném nasazení objevil konečně Jirka Havelka a také Standa Kotěšovský, ale ten jako mechanik a poradce v týmu Lukáše Svobody. Nabídky Buggy Rent Vlasty Buriana využil Josef Hartmann a David Štefan. Mamut přilákal dva občasníky, kteří střídají Mascom Cup s „amatérskými“ poháry, Vaška Kostlivého a Pepu Buriana. Ten druhý byl obzvlášť nabuzený po úspěšném vystoupení na Radeč Cupu v Pace, kde porazil i německé karty.
Stinnou stránkou byla pak neúčast samotného promotéra a pořadatele Mascom Cupu Romana Kalvody. Toho nechal na holičkách nákladní vůz renomované firmy, který si postavil hlavu, a nenapravili mu ji ani odborníci z výjezdové skupiny autorizovaného opravce, přestože vyinkasovali tučný honorář. Zbytek Romanova týmu se tak dopravoval do Přerova, jak se dalo. Ale dorazil v plné síle, takže do závodu bylo převzato devatenáct jezdců. Samotný závod probíhal v takovém duchu fair play a klidu, že jsem podezíral jezdce, zda nechtějí Romanovi vykompenzovat příkoří neúčasti, zaviněné svéhlavou technikou. Minimum kontaktů, víceméně drobných, pouze jediná bouda, a netradičně málo poškození techniky. Tomu přispěla nejen disciplinovanost jezdců, ale také příprava a úprava trati. Ta dostála v Přerově řadě změn, vesměs pozitivních. U některých úprav a rozšíření trati, kdy byl strach, že závod neúměrně zrychlí a bude nebezpečný, se ukázal zcela opačný dopad. Jediným problematickým místem byla nepříjemná nerovnost u chmelnice, která způsobila řadu defektů, a vyžádala si i častější úpravy. Tím došlo k časovému posunu programu. Finále Mascom Cupu, které se jede jako poslední, pak končilo v době, kdy se děti loučí s Večerníčkem. Přesto pořadatelům a sponzorům patří velký dík.
Měřené tréningy naznačily, jak se asi budou jednotlivci pohybovat v pořadí jednotlivých jízd. Již v první rozjížďce se na čele umístil Jirka Rezek před Petrem Doležalem, za nimi další rychlíci Rakovec, Kotaška, Ducháček, Roubíček a velmi milé překvapení v podobě navrátilce Jirky Havelky. Velmi pěkně zajel i Josef Hartmann. Lehce za svými možnostmi pak zůstali mladíci Svoboda s Novým, i dávno mládí odrostlý David Benda.
Ve druhé rozjížďce se jezdci z čela v pořadí poměnili, na čelo si zajel Petr Doležal, za ním pak následovali Rakovec, Kotaška, Rezek, Roubíček, zrychlující Havelka a překvapení rozjížďky Hartmann. Vzadu se stále drželi mladíci Nový a Lukáš Svoboda. Ten vyhodnotil trať jako dobrou, ale vadilo mu, že je hodně nakropeno O to zajímavější bylo i jeho následné sdělení, že ho to na tom baví. Poměrně zklamáním, aspoň pro mne, bylo i umístění Pepy Buriana v poslední trojici, která dojela. Příjemný byl naopak čas doyena pole Milana Sklenáře. Prakticky stejně lze hodnotit i třetí rozjížďku, kdy se za vítězným Rezkem seřadila v promíchaném pořadí stejná jména, jako v rozjížďkách předchozích. Hlavu zvedl Pepa Burian, pěkně zajel i Milan Sklenář, zatímco Mikulášovi Novému příliš nepomohla ani záda natřená Francovkou. Jízdu pak po technických problémech nedojeli Míša Cupák a Luki Svoboda. Překvapením rozjížděk pak bylo nedodržení předsevzetí Zdendy Havláta, kterému se ani jednou nepovedlo dojet na vysněném posledním místě. To si pošetřil až na semifinále.
Z „áčkového“ semifinále tak postoupili jezdci v pořadí Doležal, Rakovec, Roubíček, Havelka Hartmann, zlepšeným výkonem postoupil i Miki Nový s Davem Bendou. Na předčasný start a následnou nutnou opatrnost tak doplatil Pepa Burian. Semifinále B pak poslalo do posledního boje rychlého Adama Kotašku před Rezkem, Slávou Ducháčkem, za kterým se prosadili dosud nepříliš výrazní Lukášové Vohnout a Svoboda, Jirka Götz a Míša Cupák. Dveře finále zaklaply před, do té doby hezky jezdícím Milanem Sklenářem.
Večerní finále mělo krásný bojovný průběh, po kterém si vyskočil na bednu pro zlatý věnec Klouček, Petr Doležal. Stříbrný kov si odnesl letos velmi rychlý Adam Kotaška, vavříny uhájil před dotírajícím Slávou Ducháčkem Jirka Rezek. Našemu přednímu vrchaři Milanovi Svobodovi pak zvlhly oči, když si pro páté místo dojel vyspělou taktickou jízdou jeho syn Lukáš před nebezpečným Honzou Roubíčkem. David Benda na sedmém a Jirka Götz na osmém místě dokázali, že finálové jízdy umí. Matijovi nepomohl ani jeho slovinský fan club k lepšímu než devátému místu. Nový nátěr Francovky na zádech zřejmě zrychlil Mikuláše Nového a vysadil ho na desáté místo, kousek před Michala Cupáka. Pro mne bylo trochu zklamáním dvanácté místo do té doby vynikajícího Jirky Havelky, možná opatrnějšího díky zdravotní indispozici, ale i třináctka Lukáše Vohnouta. Začátečnickou daň si ve finále vybral Josef Hartmann, ale předchozí jízdy i účast ve finále lze hodnotit pozitivně.
Kromě Petra Doležala má přerovský závod ještě jednoho vítěze. Zdeňkovi Havlátovi se nakonec podařilo vybojovat vysněné poslední místo. Gratulujeme.
Jan Pilát
www.autokrosar.cz
Přemek Doležal
Napsals to krásně, Jeňýku !
…že jsme Romanův Mercedes nenačetli naší Doležalí MB dignostikou nešť, zásuvka mela jiný gard,
a že ani přivolaný odporník z ICOMu Jihlava, to mě nepřekvapuje, …znám je vélice dobře.
Přerov = palec nahoru.
Ahoj všichni skalní přátelé autokrosu, a kartkrossu zvlášť !
28.8.2019 22.39