Motory, srdce autokrosových speciálů


Junior Buggy

Motor Junior Buggy 1600ccm3 Jak je již zvykem, začneme opět u Junior Buggy. Tyto velice rychlé speciály používají motory s maximálním objemem do 600ccm a motor musí být čtyřtaktní. Z toho vyplývá, že se vesměs používají lehké čtyřválcové motocyklové motory se vstřikováním. Chlazené jsou všechny vodou. Po úpravách pak dosahují výkonu i přes 105kW (140 koní). Když vezmeme v úvahu hmotnost monopostu (okolo 450 kg) a výkon takto upraveného motoru, tak se nemůžeme divit, že časy dosahované v jednotlivých rozjížďkách se velice blíží časům dosažených ve vyšších objemových kategoriích. Ta tam je doba, kdy se v průkopnických dobách juniorů v těchto buginách používaly upravené motory z Trabantů. Moderní technika je velmi složitá. Každý motor musí musí splňovat hlukovou hranici, která se měří při technických přejímkách většiny závodů. Velkou roli zde hraje i elektronika. Elektronická řídící jednotka, která řídí celý motor, je velice nákladná záležitost a je polovinou úspěchu motoru. Vlastně je to mozek celého auta a pokud nefunguje naprosto přesně, auto ochrne. Počítače se používají převážně italské, německé a české. Motory jsou všechny japonské od firem Kawasaki, Suzuki, Honda a Yamaha.Další úpravy pak spočívají ve změně sacího potrubí a filtrace nasávaného vzduchu, ve změně materiálu třecích ploch a převodů a v neposlední řadě ve výfukovém potrubí. Tyto hnací agregáty jsou vysokootáčkové, kde maximum otáček se pohybuje okolo 14000 ot/min. Váha takové hnací jednotky se pak pohybuje okolo 60kg. Většinou se ukládají do rámu podélně s osou vozu.

Šestnáctistovky

V šestnáctistovkách je situace malinko složitější. Zde se používají dva druhy převážně čtyřválcových čtyřtaktních motorů. V prvním případě jezdí buginy s motocyklovými motory se zvětšeným objemem. Ten se obvykle pohybuje okolo 1300ccm. Mají elektronické vstřikování a jsou chlazené vodou. Otáčky mohou dosáhnout hodnoty až 12000 ot/min. Výkonově se pohybují okolo 150kW (200 koní). Takovýto motor váží zhruba 80 kg. Používají se motory výhradně japonské, např. Suzuki a Kawasaki. V druhém případě se používají upravené atmosférické automobilové motory. Většinou to jsou čtyřdobé čtyřválce chlazené vodou se vstřikováním paliva. Motory jsou ovládané řídícími jednotkami mnoha ladičských firem. Dobrý motor dosahuje výkonu až 160kW(215 koní) a 10000 ot/min. Váhově je přibližně na 100 kilogramech. Motory pocházejí z nejrůznějších automobilek: např. WV, Škoda, Opel, Seat. Rusové dokonce upravují i motory Lada. Ukládají se převážně podélně, s převodovkou dozadu a „na tvrdo“ bez silentbloků. Palivo má od 99 do 102 oktanů.

Čtyřlitry

Audi turbo Tak zde je situace asi nejsložitější. V této kubatuře se používají motory čtyř, šesti a osmiválcové. Jsou buď řadové, nebo vidlicové a zřídka je vidět i motor typu boxer. Dále se řadí na atmosférické, přeplňované turbodmychadlem nebo kompresorem. Turbodmychadlo je poháněné výfukovými plyny a kompresor má pohon mechanický. U atmosférických motorů se může využít maximálního povoleného objemu 4000ccm. U přeplňovaných motorů se smí použít maximální objem 2300ccm. Jsou převážně chlazené vodou, ale i vzduchem (např. Tatra). U turbín se ještě používá chladič nasávaného vzduchu pro zmenšení jeho objemu. Často je u takto výkonných jednotek i olejový chladič. Elektronické vstřikování řízené počítačem je samozřejmostí. U turbomotorů se dále používá zařízení ALS (Anti – Lag System) a ventil pro obtok turbíny (Wase – Gate). Dále je vidět i startovací tlačítko na volantu vozu. Všechny tři systémy popíšu detailně později v rubrice „Zajímavosti“. Seřízení takovéto „složitosti“ je bez laptopu naprosto nemyslitelné. V neposlední řadě se v této kategorii používají lehké dvoulitrové motory v lehkých rámech. Taková auta mohou být až o 200kg lehčí než plnokrevné čtyřlitry a turbíny.

Peugeot V6 Tatra V8 Seřizování

Motory této divize dosahují výkonu až 380kW (510 koní) a až 9000 ot/min. Zrychlení z 0 na 100km/h se dostane bugina divize čtyřlitrů i pod 3s. Váha motorů se pohybuje od 90 do 210kg. Jsou uložené výhradně podélně s osou vozu také na tvrdo jako u šestnáctek. Používají se motory automobilek Ford, Tatra, Audi, VW, Peugeot, Honda, Porsche. Palivo opět 99 – 102 oktanů. U profesionálních ladičských firem se snadno můžeme setkat s cenou okolo miliónu korun.

Racer Buggy

Tato nejmladší autokrosová disciplína má tři objemové divize. Do 160ccm, do 125ccm a do 250ccm. Všechny motory jsou čtyřtaktní. Třída do 160ccm používá jednotné motory Honda s výkonem 5,5koně a variátorem místo převodovky. Jsou chlazené vzduchem. Třída do 125ccm má již libovolné jednoválcové motory, většinou japonské, chlazené vodou s manuální převodovkou. Výkon se pohybuje již přes 20 koní. U 250ti ccm je to obdobné jako u stopětadvacítek, akorát výkon dobře naladěného motoru již sahá pomalu po 50ti koních. Na míchání palivové směsi se používá karburátor. Zapalování je elektronické.

text a foto: Martin Čech
 
 

Napište nám svůj komentář ke článku