Historie autokrosový závodů


Závody, které je možno označit jako autokros, se ve Velké Británii konaly nedlouho po druhé světové válce, v červenci 1947, v padesátých letech pak na britských tratích startovaly nejen upravené cestovní vozy, nýbrž i první speciály. Tyto závody však zůstaly izolovány na britských ostrovech a přesto že vlastně Angličané s autokrosem začali, do evropských seriálů nikdy nezasáhli.

Na evropském kontinentu se první autokros konal v roce 1968, v rakouském Gross Hofflein a v závodě zvítězil soutěžní jezdec Walter Roser. V dubnu 1969 se na stejné trati objevila první bugina, koncem léta se jel obdobný ukázkový závod v bavorském Hersbrucku. V témže roce pak mohli mezinárodní klání sledovat i čeští diváci, z Údolí mamutů u Přerova si odnesl primát Erich Glawitza na VW bugy.

V Československu se jelo poprvé o mistrovský titul v roce 1971 a mistrem se stal ve třídě do 1000 ccm Milan Žid a ve třídě nad 1000 ccm Oldřich Brunclík. Od té doby se rok co rok jezdí mistrovství republiky. Nejúspěšnějším jezdcem co do počtu titulů je Petr Bartoš, který se stal mistrem republiky devětkrát. Pětkrát se stal mistrem Jaroslav Hošek a Bohumil Křesťan starší a čtyřikrát Karel Havel a Jiří Bartoš. Krom nejsilnější třídy speciálů, která byla nejdříve bez omezení obsahu motoru, poté do 3500 ccm a nyní je do 4000 ccm se ještě jezdí třída do 1600 ccm, ve které je historicky nejúspěšnějším jezdcem Petr Bartášek, který se stal celkem šestkrát mistrem republiky. O jeden titul méně má Václav Fejfar a tři tituly má Václav Uher, ale ten k tomu má ještě jeden z královské třídy.

Jednou z legend autokrosu je Jaroslav Hošek, který velmi úspěšně jezdí autokros už téměř čtyřicet let a za tu dobu vynechal pouze jeden závod a to Košice 1985, kdy neměl k dispozici motor. Je tak suverénním rekordmanem v počtu startů. Tento rekord těžko někdo někdy překoná a těžko překonatelné je i to, že 19 krát se umístil v mistrovství republiky mezi prvními třemi. Nejblíže k němu je Karek Havel se 14 umístěními a z aktivních jezdců Petr Bartoš s 13 umístěními…

Od roku 1992 se jezdí i třída Junior Buggy a nyní se ještě závodí v cestovních vozech, ve kterých se jezdilo mistrovství už v 90 letech, ale pak se cestovní vozy z českých tratí vytratily a vrátily se tam až v roce 2005. Od roku 2003 se jezdí též třída bugy racer, kde jezdí ti nejmladší autokrosové naděje a nejmladší třídou je kartcross, který se jezdí od roku 2010.

Autokros se od svého vzniku vyvinul ve velmi atraktivní sport, na který chodí tisíce diváků, kteří vidí kvalitní souboje a atraktivní jízdy. V současné době se autokros jezdí na sedmi tratích (Nová Paka, Poříčí nad Sázavou, Přerov, Humpolec, Dolní Bousov, Přibice a Sedlčany) a racer bugy se jezdí navíc na v minulosti slavné trati v Dobřanech v Orlických horách. Mnoho skvělých tratí zaniklo, pamětníci si určitě vzpomenou na tratě jako byly Velké Meziříčí, Sobotka, Ředhošť, Malá Skála, Most, Kadaň, Jablonné v Podještědí, Tábor, Znojmo a mnohé další. Bohužel, hodně tratí už zmizelo a v dnešní době pořádat autokrosové závody není nic jednoduchého, proto musíme být rádi, že jich zatím je stále ještě sedm…

 


Síň slávy ME Síň slávy ČR Tratě ME a MR Z médií
Touring Autocross Touring Autocross + D5 Evropa Videa
Super buggy Super buggy+ D7 Československo  Tištěná
Buggy 1600 Buggy 1600+ D8 Česko
Junior buggy Junior buggy
D6
Racer Buggy
Kartcross