David Jeřábek
15. 4. 2023

Adam Kotaška

Adam naskočil do kolotoče jménem autocross v roce 2015. Od začátku své kariéry je věrný divizi Kartcross. Nejprve mu stačil domácí šampionát, ale jakmile se v Evropě vypsala divize CrossCars, byl Adam jeden z prvních, který si ho pořídil.

Profila Adama najdete zde:

Adame, loňská sezona pro tebe začala skvěle, třetí místo v Bausce…

Je to tak. Když jsem na první závody odjížděl, jel jsem s tím, že oproti konkurenci budu rád, když se mi s nimi vůbec podaří udržet krok. Celý závod pak pro mne byl ale obrovským překvapením, a pocity které jsem zažíval, když jsem dojížděl rozjížďky na druhých či třetích místech jsou nepopsatelné. A když jsem si pak domů vezl pohár za celkové třetí místo, nevěřil jsem tomu, že se to opravdu děje.

Kdyby se mě někdo předtím zeptal jestli myslím, že by se mi mohlo takto zadařit, vsadil bych se s ním o cokoliv, že se to nestane. Ale pravda je ta, že právě tento závod mi dal obrovskou naději a obrovskou sílu v tom všem pokračovat, dát do toho vše! Musím říct, že právě díky tomuto jsem nakonec zvládl dokončit celou sezónu i přesto všechno co mě dále čekalo.

Na Bausku už se ti ale navázat nepodařilo… co se stalo?

Další závody už to začalo. Díky tomu se mi v depu začalo říkat "mistr smůla" Začalo platit, že vždy pokud se někomu něco mohlo stát, byl jsem to právě já....🤣 a ještě to vždy dopadlo snad nejhůř, jak mohlo a to hned na dalších závodech ve Vilkyciai. Celý závod se mi vcelku dařilo, většinou jsem startoval z první řady, a celkově jsem se držel v první polovině startovního pole. Bohužel finále přineslo první ránu pro mou sezónu, a to hned v první zatáčce, kdy se mě 2 jezdci pokoušeli předjet v nejrychlejším místě na trati, kam se prostě 3 auta vedle sebe nemůžou vejít. Byla z toho hromadná nehoda, kdy jsme 2 auta skončili na střeše, a aby toho nebylo málo, já skončil s fatálně poškozeným rámem.

Auto jsme tehdy museli odstrojit snad o všechno co bylo širší než rám samotný, aby se vešlo do plného kamionu. Auto se vydalo na svůj první výlet domů do Francie, kde se měnila celá zadní polovina rámu, a já se vracel domů s vědomím, že nemám jak auto připravit na další závody. Tak jsem si tak tak připravil díly které budu potřebovat abych auto mohl následně postavit zpátky, ale s vědomím toho že to celé mě čeká v pátek před závodem v německém Matschenbergu, kam mi auto dovezou sice opravené, ale v ještě v méně složeném stavu, než jsem ho vůbec v Litvě nakládal. Zdálo se to jako relativně jednoduché a za den zvládnutelné, ale opak byl pravdou. Navíc jsem na skládání byl málem sám, zadek mi v tom zachránil mechanik z teamu Pytlounů a můj dobrý kamarád Šimon Sudek.

Nakonec z toho bylo 7. místo celkovém hodnocení ME, spokojenost?

Upřímně po všech neúspěších celé sezóny bylo pro mě 7. místo velkým překvapením, a jsem rád, že odhodlání které jsem do sezóny dal se mi vrátilo alespoň touto formou. Sedmičku mám navíc velmi rád a věřím, že se mi s tímto startovním číslem bude příští sezónu o dost lépe startovat.

Když pomineme jednotlivé výsledky, na kterém závodišti se ti nejvíce líbilo?

Oba dvojzávody, které jsme letos se mi ze sezóny líbili nejvíce. Jak lotyšská Bauska, tak Vilkyciai v Litvě byly krásně tratě, které mě bavili. Stejně tak francouzský St. Georges a italská Maggiora. Mrzí mě tedy že na další sezónu mou divizi ze severních tratí vyškrtli, a letos se tam tak nejspíše nepodívám, jedině jako mechanik-divák. Upřímně, až na výjimky mě bavili všechny tratě, které jsme letos odjeli.

Tvůj speciál nese označení K3 a je z dílny Planet Kart cross, proč padla volba zrovna na tento speciál?

Už někdy v roce 2019, kdy se objevili první zmínky o tom, že opravdu vznikne evropský kartcrossový šampionát (dnes už CrossCarový), se naskytla možnost postavit za výhodné podmínky právě tento speciál od firmy Planet Kart Cross. Bylo to první auto dle evropských předpisů v republice, a i jedno z prvních K3 v Evropě. Bohužel se s tím i nesly komplikace toho, že např. když rám z Francie dorazil do České republiky, tak se defakto hned obratem vracel zpátky do fabriky, protože se najednou rozhodli změnit předpisy na rámy.

Byla to opravdu raná fáze a stavba auta díky tomu trvala přes rok, i přes to že to byla defakto skládačka. Navíc v celém tomto duchu se celá stavba nesla. Evropsky šampionát ještě ani nevznikl, ale předpisy na auto se změnili nespočetněkrát, takže i ve chvíli kdy auto bylo dokončené a už jsem ho defakto rok testoval najednou přišly nové předpisy, a nás tak opět čekalo značnou část auta upravit, a věci které už byly vyrobené udělat úplně nové, jako např, kompletně novou elektroniku auta, nové výfukové svody, zpátečku, a spoustu dalších záležitostí které už tehdy stavbu extrémně prodražili, a z disciplíny která byla FIA od začátku prezentovaná jako dostupnější závodění bez zásadních předpisů se stala divize snad s nejpřísnějšími předpisy v rámci Mistrovství Evropy.

Už tehdy jsme si ale řekli, když už jsme tak daleko tak to už nevzdáme a pustili jsme se do úprav. Auto však tak jak bylo konstruktéry tady v České republice postavené, bohužel vůbec nebylo připravené nato aby zvládlo závodění na autocrossových tratích, a při prvních závodech autocrossu tehdy začali problémy které jsme následné 2 roky řešili, tak aby auto vydrželo a bylo konkurenceschopné v ME. To se mi totiž snad nějak povedlo až na konci této sezóny, a bohužel to byl jeden hlavních důvodů mých problémů letošní sezóny.

Nelituješ, že nemůžeš s tímto speciálem startovat v Kartcross Mascom cupu, který je hodně nabitý?

Litovat asi není to správné slovo, ale rozhodně je to velká škoda, a pro mě i veliký handicap. První rok tu tato možnost byla, a já tak mohl závodit se svými soupeři tak jak několik let předtím i s tímto evropským autem. I přesto že vše probíhalo bez mnou způsobených komplikací, a dnes už i vím že můj evropský speciál právě kvůli evropským předpisům omezující výkon nemá vlastně žádnou výhodu. Některým jezdcům se má účast v jejich závodech nelíbila, čemuž já samozřejmě i rozumím, neboť pokud někdo kvůli autu, které v jejich závodech neboduje startuje z druhé řady, je to samozřejmě pro jezdce velká nevýhoda, navíc já si byl toho, že jsem v závodech navíc byl vědom a dělal jsem tak vše proto, abych žádného jezdce nějak neohrozil, nebo např. nezpůsobil nějakou škodu, v jednom závodě se objevilo i jiný jezdec s evropským autem, který samozřejmě takové pochopení neměl, protože jel zkrátka závodit a ten i nějaké škody způsobil.

Bohužel však nemožnost startovat spolu s Kárty v letošním roce už nebyla, a tak pokud bych se chtěl účastnit MMČR, dopadlo by to nakonec tak že bych musel startovat s divizi Buggy 1600, a startovat vedle pomalu půltunové šestnácky s 2x většími koly, by dopadlo tak, že bych snad i po minimálním kontaktu mohl stavit auto nové. To prostě není reálné. Bohužel však oproti jezdcům ME, kteří se účastní národních šampionátů, jelikož ve většině autocrossem políbených zemích je divize Crossccar velice populární, a jezdci tak tráví snad každý víkend na závodech pro mne obrovský handicap. Byl bych rád, kdyby se i v česku objevilo více Evropských kártů a my tak mohli mít i v česku plnohodnotnou divizi, nabízím tak i kdyby kdokoliv měl o evropského kárta zájem, rád poradím či pomohu sehnat, díky své letošní cestě už mám spoustu zkušeností s auty, možností i kontaktů. Slyšel jsem navíc že v dílnách RSK také vzniká evropský speciál. (rozhovor vznikl ještě před představením speciálu RSK, pozn. autora).

Přibliž nám Tvůj plán na sezonu 2023?

Po letošní sezóně si hlavně chci takříkajíc zpravit chuť. Minulou sezónu mě provázelo tolik smůly, že doufám, že se letos vše otočí a chytne se mě konečně i nějaké to štěstí. Chtěl bych samozřejmě absolvovat kompletní seriál ME, rád bych ale, vzhledem k tomu že letos už přeci nebudou s autem žádné velké problémy 😇, letos i využít nějaký čas tréninku, s autem se i po delší době co ho doma mám stále sžívám, a stále při závodě nemám 100% jistotu že vím co si s autem mohu dovolit, a co auto vůbec dokáže, a za volantem se stále necítím jako doma.

Před sezónou chci doladit veškeré drobnosti, které na autě zbývají abych si byl alespoň jistý, že jsem udělal vše pro to aby auto vydrželo a mohlo vyhrávat, a chtěl bych zapracovat i a sobě a své fyzičce abych se po 3 kolech závodu jen nesoustředil na to abych udržel volant v ruce, to ostré řízení je totiž pěkná makačka, a tak i to sezení v autě a mačkaní pedálu a kroucení volantem opravdu není tak nenáročné jak se některým zdá 😆.

V depu Tě často vidím na speciálu pracovat samotného, není to náročné….

Ano, v rámci testování v roce 2021 se mi dokonce že jsem na jeden závod MMČR, vyrazil úplně sám, a dokonce jsem si tehdy ze závodu dovezl zlatý pohár. Tehdy zkrátka nebyl nikdo, kdo by se mnou jel, a já jsem prostě člověk který když se pro něco rozhodne tak ho nic nezastaví, a ač vím, že to bude velice náročné, tak to prostě musím zvládnout. Bohužel celková realita je taková že se mnou buď jezdí taťka, který se snaží pomáhat jak to jen jde, bohužel to často není jednoduché, nebo to skládám z kamarádů když zrovna někdo může. To je ale bohužel takové že sice pomůžou v rámci možností, ale nejsou to mechanici kteří se auto postarají, spíš jen taková pomocná ruka, abych to neměl tak náročné. Bohužel však soustředit se na závodění a zároveň perfektně připravit auto na každou jízdu nejde úplně dohromady, a tak pak trpí buď jedno, nebo druhé.

Mé obrovské dík ale paří mému kamarádovi a bývalému Kartcrossaři Milanu Andruchovičovi, který si zařídil, že druhou polovinu sezóny se mnou kompletně odjel a neskutečným způsobem mi pomohl, a já tak poprvé zažil jaké to je závodit bez starosti i to jestli auto bude připravené, navíc vždy naprosto perfektně. Stejně tak chci poděkovat i dalším klukům kteří mi v sezóně s autem pomáhali jako je Kykyn, Luban, mechanici z teamu Pytlounů a dalším.

Bohužel , sehnat někoho kdo by mohl vždy na tolik dní zmizet ze svého života, aby se mnou odjel na týden nebo na 14 dní Do Francie, Itálie či Španělska je složité.

Kdyby však byl někdo, kdo má zkušenosti s přípravou auta a chtěl by zažít atmosféru Mistrovství Evropy a podívat se jak to vypadá za hranicemi naší republiky, hrozně by mi pomohla další pomoc, a určitě budu vděčný, pokud by se ozval, a pár závodů nebo i celou sezónu se mnou odjel. Zážitek a velkou zábavu nejen přes den mohu zaručit 🥳.

Děkuji za rozhovor

David Jeřábek, www.autokrosar.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

© 2024 Autokrosar.cz ISSN 1805-1413 | Vyrobilo studio
Zásady ochrany osobních údajů